Onlajn nastava je obelodanila istinu da je ogroman broj današnje dece nesamostalan, bezvoljan, bez radnih navika i bez samodiscipline.
A da budem još preciznija reći ću ovako:
Ako imate problema sa decom za vreme online nastave:
to ne znači da su vaša deca lenja, već da ih niste naučili da rade,
to ne znači da su vam deca nesposobna, već da ih niste osamostalili,
to ne znači da nisu zainteresovani, već da izbegavaju teškoće…
Online nastava svakako nije najsrećnije rešenje, ali budite spremni da čujete da ne kukaju svi roditelji, da ima dece (doduše u manjini) koji i sada lepo i samostalno rade, i to ne zahvaljujući svojoj visokoj inteligenciji, već pre svega zahvaljujući svom dosadašnjem odnosu prema radu, svojim navikama i svojoj ličnosti.
Ovo je bilo najteže za svariti i čestitam vam ako niste besno izašli sa sajta ili prokomentarisali nešto tipa: ,,Ova žena garant nema svoje dece!“
Imam, troje, vredne i samostalne. Iz najbolje namere sa vama delim svoja znanja. Idemo redom:
Prvo i pre svega, ne gunđajmo protiv online nastave. Oni koji i nakon više od godinu dana neprestano gunđaju, izgledaju poput ljudi koji pokušavaju proći glavom kroz zid.
Razumem da nam je potrebno da iskažemo kako se osećamo u vezi sa tim što nam deca ne idu u školu, ne druže se, ne uče ozbiljno, sede ispred ekrana…I razumem da nam je to par puta potrebno, ali treba da znamo da što više budemo zamerali situaciji u kojoj se nalazimo, sve ćemo teže kroz nju proći! To čini da se osećamo nemoćno, što za posledicu ima da malo šta preduzimamo, tj. da manje više čekamo da prođe. Ako želimo da promenimo naše ponašanje, moramo prethodno promeniti obrazac razmišljanja i način na koji o ovome govorimo. Dakle, moj savet je da odlučno prestanemo da kukamo, i umesto toga preusmerimo pažnju na ono što možemo da uradimo.
Drugo, najvažnije, budimo spremni da vidimo sve što je ovaj sistem rada obelodanio kao istinu za naše dete i da razmislimo kako možemo to da promenimo. Ako ne znamo sami kako da to uradimo, dobro je i odgovorno da tražimo pomoć, učimo o roditeljstvu...
Nadam se da vam je jasno da u jednom tekstu ne mogu objasniti kako da postanete autoritet, navikenete dete na teškoće, postavite jasne granice… To je proces, krenite, pa vremenom promenite.
Ali evo, ja ću ukratko i pokušati da vam kažem kako da postupite u slučaju da vaše dete ne uči, samo znam da vam to najverovatnije neće biti dovoljno da čujete. Ako vaše dete ne izvršava svoje obaveze, nemojte očekivati da mu možete objasniti da to treba da počne da radi, vi ga morate p r i m o r a t i, napraviti takve uslove da on ne može da ne uradi, a to ćete postići jasnim definisanjem obaveza na dnevnom nivou zapisnih na papiru, u napred određenom sankcijom za njihovo neizvršavanje, sankcijom koja je dovoljno intenzivna, trenutna i za koju ćete osigurati da mora biti sprovedena, dalje, vašim redovnim nadzorom nad ovim procesom u kontinuitetu dok se kod dete ne utvrdi novi obrazac ponašanja.
Treće, recite deci da je online nastava idealna prilika da nauče da razlikuju bitno od nebitnog gradiva, da se deca izvuku od učenja ,,bubatorskih sadržaja“. Ohrabrite ih da ne rade perfektno besmislene domaće zadatke kojih u online nastavi ima više nego inače. Da, sasvim je u redu da neke zadatke ,,smandrljaju“, dok drugima posvećuju punu pažnju.
I ne bojte se da će se takav stav negativno odraziti na njihov odnos prema životu uopšte. To je i za život važna veština, da naučimo da razdvojimo ono što se radi radi reda, od onog što je zaista važno i da nauče da ne pristaju da ulažu svoje vreme i enrgiju u vetar.
Četvrto, nabavite dodatne zbirke zadataka za oblasti za koje se brinete da možda nisu naučili dovoljno, a koje imaju rešenja pa omogućuju samostalan rad i samokontrolu.
Peto, naučite decu da sve u vezi sa preuzimanjem i slanjem materijala rade sami!
Mame se žale da deca to ne mogu sama, da je komplikovano. Počnite od toga kako da se prijave, učite ih da samostalno obave samo jedan korak par dana, zatim dodajte drugi, pa naredni i uskoro će vaše dete moći sve. Ne zavaravajte se, njima tehnologija ne predstavlja problem.
Šesto, neka pišu svoje dnevne i nedeljne planove obaveza. Upravo sada, kad nema jasne strukture dana, deca imaju sjajnu priliku da se uče da planiraju vreme, papir i olovka, tezice…Znaju oni to, ne brinite.
Upravo je izašla moja knjiga, priručnik za roditelje sastavljen isključivo od konkretnih rešenja za ova pitanja i posebnim poglavljem koje nosi naslov KAKO DA MOJE DETE BUDE SAMOSTALAN ĐAK, pa možete i iz nje učiti.
Jednostavno je kad čovek zaista odluči da se pokrene.
Biljana Grbović
Radujem se kad pomažem!